Stärk ditt företags position i tider av ekonomisk osäkerhet
Funderar du på hur ditt företag ska kunna stärka sin position under ekonomisk osäkerhet? I den här artikeln av Dagens PS presenterar vår kollega Mattias Blomberg fyra konkreta tips för företag som vill stå starka i en orolig ekonomisk tid. Läs vidare för att ta del av tipsen och lära dig hur ditt företag kan anpassa sig för att klara av de utmaningar som uppstår under osäkra tider!
Nedan artikel är framtagen genom ett betalt samarbete med Dagens PS
Allt fler företag oroar sig för att inte få betalt. Samtidigt missar många lösningar som både förenklar och förbättrar både för bolaget och kunden. Här är expertens bästa tips till företagare.
När oron på marknaden växer i form av stigande kostnader och obetalda fakturor är det viktigt för företag att se över sina faktureringsprocesser.
Många oroliga företag
Med stigande kostnader inom många områden växer problemet med obetalda fakturor. Något som direkt påverkar lönsamheten.
För att det ska fungera både för företag och för kunden, gäller det att ha en strukturerad och effektiv fakturahantering.
Köpprocess och kundupplevelse viktigt
Mattias Blomberg, försäljningschef Sverige på PayEx, berättar hur viktig köpprocess och kundupplevelse är för att företagen faktiskt ska få betalt för sina varor och tjänster.
”Vi har sett att en bra process för hantering av köp- och kundupplevelse skapar återkommande kunder. Kunderna pratar med varandra om hur det fungerar att betala hos ett företag. Fungerar det bra återkommer man gärna som kund. Så det är grundläggande att ha detta på plats för att optimera kundlojaliteten, vilket är väldigt viktigt i dessa tider.”
Fakturan – en viktig kommunikationskanal
Det finns många bra lösningar, som skulle kunna förbättra och förenkla för både bolaget och kunden. Men som många företagare inte har koll på.
”Många företagare går miste om innovationer och tjänster som finns på marknaden. Som faktiskt kan förbättra för dem och deras kunders upplevelse. Det går inte att hålla koll på allt, därför bör man inleda ett partnerskap med en aktör inom betalningar.”
Mattias Blomberg förespråkar bland annat att använda kundfakturan som en kommunikationskanal för att förmedla viktig information till kunden.
”Fakturan är utmärkt att använda som en kommunikationskanal gentemot kunden. Till exempel kan företag skicka ut erbjudanden och rabattkuponger i form av QR-koder på fakturan, vare sig den är digital eller postal. Vi som konsumenter letar efter det nu när allt blir dyrare. Det finns mycket man kan använda fakturan till, det är ett smart kommunikationsverktyg.”
Mattias fyra bästa tips till företagare:
1. Se över er affärsmodell – erbjud exempelvis abonnemang eller delbetalning, för att kunna anpassa månadskostnaden till köparen.
2. Erbjud en flexibel faktura som betalsätt – ger konsumenten möjlighet att på valfritt sätt att betala, direkt eller senare.
3. Outsourca fakturering och påminnelsehantering – i oroliga tider är det viktigt med kassaflöde och att fakturorna bli betalda i rätt tid.
4. Factoring – många bolag har det tufft i dag och då är det ett smart sätt, och inte allt för dyrt, att använda sig av factoring. Det vill säga belåna eller sälja fakturorna. Det ger bolaget en finansiell trygghet.
Mer om våra lösningar
Ville du veta mer om våra lösningar? Kontakta oss eller läs mer här för att få svar på dina frågor!
Factoring
Med Fakturabelåning eller Fakturaköp minskar du risken och får bättre förutsättningar att växa.
Fakturering
Visst vore det trevligt att få betalt utan att behöva hantera fakturor? Om du överlåter hela eller delar av faktureringsprocessen till oss, så får du bättre likviditet och mindre krångel.