Inkasso

Vi hjälper dig få betalt – utan att förlora relationen till kunden.
 

Kontakta oss

Personligt

Vi vet när och hur påminnelser ska skickas för att bevara kundrelationen.

Pre collection

Vi kontaktar kunden innan ärendet går till inkasso för att öka chansen till snabb lösning.

 

Scoring

Vår egenutvecklade scoringmetod säkerställer att rätt åtgärd vidtas vid rätt tidpunkt.

Ledande i Norden

Erfaren leverantör till några av Nordens största företag.

Inkasso är också en del av kundupplevelsen

Obetalda fakturor handlar inte bara om pengar – det handlar också om relationer.
Vi har lång erfarenhet av att hantera skulder på ett respektfullt, transparent och lösningsorienterat sätt. Målet är alltid att dina kunder ska kunna fortsätta vara dina kunder.

 

Kontakta oss

Gröna kugghjul

Automatiserad hantering

De flesta ärenden kan hanteras helt automatiskt. Med vår scoringmetod ser vi till att rätt åtgärd vidtas vid rätt tidpunkt – snabbt, effektivt och korrekt.

Utskriven rapport

Överblick

Följ alla ärenden i realtid, ta fram rapporter och låt dina kunder se sina ärenden och betala direkt i vår digitala lösning.

Grönt hjärta

Personligt

Vi vet hur och när påminnelser ska skickas för att behålla kundrelationen. Om något kräver manuell hantering tar vi hand om det – med omtanke och lång erfarenhet.

En man tittar ned i sin mobil och ler

Så går inkassoprocessen till

När ett ärende lämnas till oss följer vi en tydlig och strukturerad process:

  1. Utskick av kravbrev och sms-påminnelse
  2. Telefonsamtal till kund
  3. Eventuell registrering av betalningsanmärkning
  4. Överlämning till Kronofogden
  5. Utmätning vid behov

Vår hantering är både professionell och omtänksam. Så att du får betalt utan att förlora relationen till din kund.

Vanliga frågor om Inkasso

  • Jag vill ha hjälp med att skicka ut inkassokrav. Kan PayEx hjälpa mig?

    Ja, det gör vi gärna. Vi tecknar avtal om tjänsten. Ni erhåller ett startpaket från oss. Ni sänder sedan era fordringar till PayEx och vi sänder kommande dag ut ett inkassokrav till din kund. Kontakta oss idag på 08-411 97 40 så berättar vi mer.

  • Vad händer om inkassokravet inte skulle bli betalt?

    PayEx flyttar automatiskt obetalda ärenden vidare i kravprocessen och inleder ett rättsligt förfarande på de fordringar ni önskar, möjligheten att få betalt kvarstår därmed. Ni behöver inte teckna något nytt avtal för att gå vidare med rättsliga åtgärder.

  • Hur vet jag vad som hänt med mina inskickade obetalda fordringar?

    Du som är kund kan följa och åtgärda ärenden under dygnets alla timmar. Detta görs i PayEx gränssnitt dit ni får inloggningsuppgifter.

  • Hur är inkassokravet utformat?

    Inkassokravet är formulerat på ett sätt som uppmärksammar kunden att betala utan att på något sätt äventyra er vidare relation med kunden.

  • När hamnar en faktura i inkasso?

    Om fakturan och inte heller betalningspåminnelsen har betalats, hanteras det efter en förutbestämd process:

    • Utskick av kravbrev med tillkommande avgifter
    • Sms-utskick
    • Telefonsamtal
    • Registrering av betalningsanmärkning
    • Överlämning till kronofogden
    • Utmätning 

Lästips för dig

Vi hjälper dig med inkasso

PayEx har lång erfarenhet av en respektfull och balanserad skuldhantering. Och vi glömmer aldrig att inkasso också är en del av kundupplevelsen. Kontakta oss så berättar vi mer om inkasso.

Dina uppgifter

Samtycke

Se dataskyddspolicy för hantering av persondata