Kundupplevelsen - Så underlättar ni köpprocessen
En köpprocess är sällan spikrak. Dagligen utsätts konsumenter för olika val när det kommer till produkter och tjänster. Det räcker inte med att man bara har en bra produkt eller tjänst utan konsumenterna vill ha mer - Att skapa rätt förutsättningar för kunden har stor betydelse i köpprocessen och för kundupplevelsen i stort.
Kundresan
Lär känna och förstå din kunds behov - där kundresan börjar
För att öka försäljning, få nöjda och lojala kunder är det viktigt att:
- Finnas där när behov uppstår
- Vara tydlig med varför de just ska välja er produkt/tjänst
- Minimera hinder och göra det så enkelt som möjligt för kunden
I början av en köpprocess är det inte en självklarhet att kunden ens är medveten om ett behov eller problem.
Ju bättre förståelse man har för sin målgrupps problem desto bättre förståelse får man om vad de värdesätter, vilket gör det enklare för hur man kommunicerar med kunden på bästa sätt.
När kunden har förstått sitt behov
Målet för nästa steg i kundresan är att synas och nå ut med relevant innehåll till konsumenterna när ett behov uppstår. Ha en tydlig kommunikation och gör det lätt för köparen att hitta rätt information. Det är ni som ska förmedla lösningen på deras problem/behov och bygga en relation.
Beslutsfasen
Slutligen när kunden kommer till beslutfasen i kundresan då ska olika alternativ och möjligheter utvärderas innan köpet genomförs. Kundnöjdhet är inte bara en nöjd kund utan även en ambassadör. Vi lyssnar på andra då andras upplevelse är viktiga när vi gör våra val. Vi ser onlinerecensioner, kundomdömen och vi hör om positiva upplevelser från kollegor eller vänner. Det ökar trovärdigheten och ger en trygghet att välja just er tjänst eller produkt.
Framme vid köpet - hur underlättar man köpprocessen för kunden?
Betalningsmetod
Själva köpet ska vara enkelt, det ska finnas smidiga betallösningar. Idag krävs det inte mycket för att en kund ska avbryta ett köp och i värsta fall vända sig till en konkurrent. Gör det så enkelt och smidigt som möjligt för att minska avbrutna köp.
För att kunden ska känna sig trygg i betalningsprocessen och för att ni ska kunna bibehålla en god kundrelation, kan ni erbjuda kunden olika betalningsalternativ.
Betalningsmetoderna som erbjuds ska passa er målgrupp och dig själv. Fakturan är alltid ett självklart val som betalmetod. Då har kunden möjlighet att betala sin faktura i lugn och ro.
Fakturan distribueras med fördel digitalt i de kanaler som finns som via internetbanken, som e-faktura, via e-post, Mina Sidor, Kivra eller som i fallet med B2B oftast som en EDI faktura (elektronisk). Genom att erbjuda kunden att betala fakturan genom att tex. gå in på Mina sidor eller via e-post, så effektiviserar du processen ytterligare. På både Mina sidor och via e-post kan kunden betala fakturan direkt med kort, Swish eller lägga in en autogirobetalning för kommande fakturor.
Kontotjänster
Kontotjänster gör det enklare för kunden att samla alla sina köp på en och samma faktura. De underlättar inte bara för kunden men ger dem även en flexibilitet med möjligheten att kunna delbetala, vilket bidrar till lojala kunder. Det blir inte bara en enklare vardag för kunden utan även en förbättrad köpupplevelse.
Vill du skapa en enklare och bättre kundupplevelse för dina kunder ta en titt på våra tjänster som underlättar köpprocessen. De enkla lösningarna kan bli det som avgör att kunden väljer just er. Har du några frågor så finns vi här för dig!
Säljfinansiering
Med konto, delbetala och abonnemangsfinansiering ger du dina kunder möjlighet att få en mer anpassad och attraktiv månadsavgift.