Bra för kunderna, bra för affären - Så blev resultatet av Coops kontolösning

Coop Sverige AB var mitt i sin förändringsresa när de insåg behovet av en partner kapabel att leverera en helhetslösning. Målet, ja det var att kunna erbjuda sina kunder en uppdaterad kontolösning med stöd för chip och blipp. Svaret visade sig finnas hos oss på PayEx och idag trummar arbetet på som ett självgående maskineri med både kontolösning och kundvård på plats.
Coop och PayEx har sedan länge en etablerad relation. Genom den goda relationen väcktes idén och dialogen om PayEx som ny kortutgivare för Coop Matkonto.
Men vad innebär egentligen lösningen bakom Coop Matkonto?
Lösningen bygger på ett så kallat closed loop kort, ett kort som enbart går att använda i Coops egna butiker. Målet var alltså att hitta en partner som såg till att allt kring kortet fungerade. Till exempel:
- Ansökan om kort
- Distributionen av kort
- Insättningar av pengar via olika kanaler till sitt konto
- Administration av kontot och kortet
- Kundservice i form av både digital och personlig service
"Eftersom PayEx är etablerade både som kortutgivare och har lång erfarenhet inom fakturaadministration och finansiella tjänster, så kände vi oss trygga i att de kunde de leverera den helhet som vi har behov av på ett stabilt och driftsäkert sätt." säger Anton Nyman, Head of strategic partnerships, Coop.
Bättre kontroll över matkostnaden för kunderna

"I dessa tider är vikten av att kunna planera sina utgifter och säkra sin matkassa viktigt!"
När kunden har fått sitt kort kan de själva styra över hur de vill fylla på det, till exempel genom autogiro eller Swish.
Med hjälp av automatiska överföringar varje månad i enlighet med månadens budget för mat, kan kunderna enkelt skapa sig en samlad matkassa på kortet för hela familjen. Skulle det behövas läggas till några kronor då och då, går det enkelt att Swisha. Snabbt, smidigt och alltid tillgängligt om det skulle krisa.
Finns det fler i hushållet som står för inhandlingarna går det även att beställa extrakort till alla familjemedlemmar över 10 år. Utöver att hålla koll på kostnaderna, så hjälper extrakorten till att hålla ihop bonusen och gör det möjligt att nyttja de gemensamt intjänade poängen i Coops poängshop.
"Coop Matkonto är mycket uppskattad av våra kunder. I dessa tider är vikten av att kunna planera sina utgifter och säkra sin matkassa viktigt!" Berättar Anton.
Ännu ett lyckat samarbete i samlingen!
Coop och PayEx gick samman med en tydlig gemensam målsättning - att kunna erbjuda ett smidigt och tryggt kort för kunderna att kunna hantera sina matinköp. Och idag är målet verklighet.
"Det är så kul att känna att vi gör det här tillsammans! Bäst blir vi när vi tillsammans har kunnat vidareutveckla den här produkten att bli förfinad och bättre utifrån de behov som dyker upp. Genom att hela tiden tillsammans följa upp och diskutera utfall hittar vi sätt att optimera kundresorna och affären, så som swishinbetalningar och vidareutvecklat ansökningsförfarande." säger Ellinor Simander, Customer Success Manager, PayEx.
Vill du veta mer om våra tjänster?
Genom ett betalkort likt detta, skapas nära och lojala relationer till kunderna, som i sin tur får ännu ett verktyg till bättre kontroll över sin ekonomi.
Vill du veta mer om Coop Matkonto och säjlfinansiering, kolla här!
Vill du veta mer om Closed loop-kort eller prata om en liknande lösning för just ditt företag? Hör av dig till oss så hjälper vi dig!


Fakturering
Visst vore det trevligt att få betalt utan att behöva hantera fakturor? Om du överlåter hela eller delar av faktureringsprocessen till oss, så får du bättre likviditet och mindre krångel.